Held van de maand: De dames Jolink

Een verwijzing naar -dit keer- twee heldinnen van de maand namelijk de dames Gerrie en Minnie Joling, de auteur, Prof. dr. Peter Romijn haalt zijn informatie uit het zeer lezenswaardige boek: burgemeester in bezettingstijd van de latere Edese- en Hilversumse burgemeester J.J.G. Boot. Ik heb Boot redelijk goed gekend, zijn zuster en zwager vormden de directie van het internaat Huize Pa(p)rkzicht in Zutphen waar ik een jaar lang met grote tegenzin vertoefd heb. Overigens, mijn moeder is met de mensen bevriend gebleven maar ik niet.

Boot is met grote omzichtigheid tijdens de bezetting burgemeester gebleven en heeft in die hoedanigheid veel voor de mensen betekend

http://niod.nl/nl/held-van-de-maand/januari-de-dames-jolink

2 Reacties op “Held van de maand: De dames Jolink

  1. vanaf de zin: ‘ik heb Boot redelijk goed gekend’ roept je bericht bij mij vooral vragen op. Vragen zoals: waarom is je moeder met die mensen-inclusief Boot?- bevriend gebleven, en waarom jij niet? waarom zat je in dat internaat, tegen je zin, had je moeder daarmee te maken?

  2. De tent heette “huize Parkzicht” en onder bewoners: “Huize Papzicht” we kregen daar dagelijks bij het ontbijt een bord betonachtige havermout.
    De directeur en zijn vrouw (vooral zij) oefenden een ware terreur uit, je zou eens moeten zoeken bij Guus Kuijer.

Plaats een reactie