Exsultate jubilate

Ik heb lange tijd niet meer geblogd, dat heeft te maken met mijn gezondheid. Pas korte tijd geleden heb ik moeten erkennen dat zelf musiceren niet meer gaat en dat deed even pijn. Van muziek genieten gaat nog wel en dat zal ik dan ook volop doen.
Mozarts solocantate Exsultate jubilate, gecomponeerd in 1773 en voor het eerst uitgevoerd door de castraat Rauzzini (voor wie het niet weet, een castraat is een man die voor de stemwisseling “platzak” gemaakt is waardoor hij ofwel sopraan of alt wordt). Ongetwijfeld komt dat nu barbaars over maar toen was dat heel gewoon, hieraan merk je dat barbarij van alle tijden is.
Een paar dagen geleden ontdekte ik een opname onder leiding van Claudio Abbado gezongen door Cecilia Bartoli die bij mij de ziel raakte.  Abbado was een dirigent die zonder poespas uit iedereen het beste kon halen en Bartoli is een groot kunstenares die weleens de neiging heeft om de grens tussen mooi en te mooi te overschrijden. Hier was dit zeker niet het geval. Luister maar.

1. Exsultate, jubilate,
o vos animae beatae,
dulcia cantica canendo,
cantui vestro respondendo,
psallant aethera cum me.
2. Fulget amica dies, iam fugere et nubila et procellae;
exortus est justis inexspectata quies.
Undique obscura regnabat nox; surgite tandem laeti, qui timuistis adhuc,
et iucundi aurorae fortunatae
frondes dextera plena et lilia date.
3. Tu virginum corona,
tu nobis pacem dona,
tu consolare affectus,
unde suspirat cor.
4. Alleluja
Alleluja, alleluja…
11 Reacties op “Exsultate jubilate

  1. Spijtig te vernemen dat je zelf niet meer kunt spelen.
    Heb zelf last van beginnende (ziekte van) Dupuytren, een oktaaf omspannen gaat nog nét.
    Maar wat je zegt: Genieten van muziek blijft.
    En ik ben het helemaal met je eens v.w.b. Bartoli. Naar mijn smaak iets teveel vibrato, maar toch een schitterende uitvoering!

  2. Als je Bartoli haar gang laat gaan wordt het teveel van het goede maar ze is aards, vlezig, ze mist alle prima donna gedoe, overigens daarvan was ook bij Abbado niets aanwezig, een bijzonder fijn mens en wat betreft het niet meer kunnen spelen….ik heb -ook internationaal- mijn portie gehad, ik word dit jaar 70 dus moet ik dat accepteren.

  3. Miste je inderdaad al een tijdje, ouder worden is veel afscheid nemen daar ontkomen we niet aan. Fijn weer van je te vernemen en wat van je muziekkeuze te mogen beluisteren.
    Hartelijke groet!

  4. Sterkte met je gezondheid!
    Bemoedigende groet,

  5. Ja, het is triest als je je grootste liefde moet loslaten.

  6. Fulps,
    Dat doet zeker pijn.
    Ik heb al op mijn 30e mijn gitaar verkocht omdat ik er niet meer op kon spelen. Hij had al 2 jaar ongebruikt gestaan.
    Net of het leven vooral bestaat uit loslaten. Dat lijkt zo tegenstrijdig.
    Ik kan me dus een (heel klein) beetje een voorstelling maken van hoeveel pijn jou dat doet.
    Mooie uitvoering laat je ons horen.

  7. Oei Fulps …. heel veel sterkte toegewenst !!

  8. ieder dank, maar het was toch tijd om te stoppen, wij hebben gelukkig een nieuwe generatie organisten en nu hoor ik nog: ‘wat jammer’ en dat klinkt beter dan: ‘zo, daar zijn we ook weer vanaf’.

  9. Ouder worden is soms zo lastig, afscheid nemen van dingen die zo bij ons horen. Lijkt me in jouw geval zo moeilijk.

  10. Nee Trudy, helemaal niet lastig, wie niet tijdig terugtreedt is een dwaas. Veel jaren geleden sprak ik een leerling die toen in een orgelcommissie zat, hij berichtte me over het terugtrekken van een bejaarde collega (wat de man nog presteerde klonk meer dan afschuwelijk) en hij eindigde zijn bericht met “de heer zij geloofd en geprezen” , ik hoor liever “jammer dat je stopt”.

  11. Ach wat naar. Het leven bestaat uit niets anders dan loslaten, maar je grote liefde (moeten) laten gaan is wel heel hard. Ik miste je inderdaad al een tijdje.
    Ik vind dat je een interessante muziekkeus hebt; ik ben je gaan volgen.

Geef een reactie

